C van christelijk of c van crimineel?

Vandaag twitterde ik dat de DA – voorheen CDA – mijn stem kwijt is. Al mag ik landelijk niet stemmen, wel op gemeentelijk vlak. En ik besluit niet meer te stemmen op een partij die zo schijnheilig is in christelijk voorkomen.

Wie mijn tweets van de afgelopen dagen volgde heeft door dat ik me onwijs begaan voel met de jonge Mauro die door minister Leers zo harteloos teruggestuurd wordt naar Angola. Ikzelf ben ook allochtoon. Maar net als Mauro,  aangepast en geïntegreerd. Ik geef al 10 jaar les aan Nederlandse kinderen, betaal keurig mijn belastingen, draag in meerdere opzichten bij aan de samenleving en de directe omgeving waarin ik woon, werk en leef. Maar toch blijf ik ‘buitenlander’.

Ik voel het bijvoorbeeld enorm wanneer er in de kerk het Wilhelmus gezongen wordt. Tenenkrommend vind ik het. Het mag dan nog zo traditie zijn, maar op dat moment, het moment waarop nationalisme de kerk binnensluipt, voel ik mij buitenlander. Buitengesloten. Niet langer één. (Het was toch de Geest die de grenzen die door mensen zijn gemaakt doorbreekt?)  Dit is dan ook de reden dat ik al jaren op de eerste dienst van mei niet naar de kerk ga. In onze kerk wordt dat lied dan traditiegetrouw gezongen en om te voorkomen dat ik kramp in mn tenen krijg blijf ik dan keurig weg. De blikken die ik destijds kreeg toen ik niet ging staan of meezingen waren meedogenloos dus daar pas ik voor.

Ik voel het ook wanneer mensen het hebben over mijn ‘taaltje’. Verwijzend naar het Vlaams. Hoor je het jezelf of een ander al zeggen? Al noemen ze het leuk of zelfs schattig. Het is wel een verkleinwoord. Onbewust maakt men hierin mijn moedertaal minderwaardig. Alsof het minder is dan het Nederlands.

Ik ben een buitenlander. En toch voel ik me meer Nederlander dan wat dan ook. Alleen het papiertje zegt wat anders. Maar om 300 euro te betalen voor een nieuw briefje waar iedereen uiteindelijk toch aan voorbij zou gaan – nee daar pas ik voor.

Anyway, het verklaart wel waarom ik me zo met Mauro verbonden voel. Ik weet wat het is om te moeten onthechten. Om opnieuw te moeten leren! wortelen. Om de taal te moeten leren spreken (en dan had ik het relatief makkelijk behalve de harde G waar ik letterlijk van moest kokhalzen in het begin.). Ik weet hoeveel moeite het kost om al het oude vertrouwde los te moeten laten om te kunnen re-integreren. Maar heel eerlijk: ik was 20 en ik koos er zelf voor. Mauro was 9 en werd gedwongen. Gewoon op het vliegtuig gezet van  ‘red je daar maar’.

EN dan twitter ik… sorry voor alle spam … al zou ik het zo weer doen (A) De antwoorden die ik krijg zijn heel uiteenlopend. Van ‘Op wie ga je dan stemmen als je christelijk wil?’ – alsof je geen andere keuze hebt als christen dan te stemmen op een christelijke partij?! 😉 maar de ergste reactie is nog wel de volgende:

Vandaag is t Mauro, morgen weer 3000 andere. Volgens mij wist hij de regels wel, dat hij hier niet permanent kon blijven. Hij is goed ontwikkeld en kan nu helpen zijn eigen land weer verder op te bouwen. Christelijk betekend niet dat iedereen hier maar kan binnenkomen en blijven. Ook in land van herkomst ontwikkelingswerken..

Ik kon me niet inhouden en heb furieus gereageerd. Het zal wel liggen aan het feit dat ik geen rem heb momenteel. (Met dank aan de stomme dikmakende medicatie) Maar ik trok mij deze opmerking heel persoonlijk aan. Alsof het over mij ging. Ik weet de regels ook, ik ben ontwikkeld (misschien twijfel je wanneer je mijn antwoord op die reactie leest, maar gelukkig vind de overheid me nog goed genoeg om les te mogen geven :P) Moet ik dan ook maar terug? Nee, België is geen ontwikkelingsland (ok, ik weet het, ik ken de grapjes). Maar serieus…  Waarom kunnen we in dit kikkerlandje niet gastvrijer zijn?

Enfin, ik heb (te) heftig gereageerd. (Lees hieronder)

@ (naam)  wat een ongelooflijk ondoordachte, domme en vooral harteloos ongastvrije reactie!
1. Behalve Mauro zijn er in NL slechts 75 vrijwel identieke gevallen. (Cijfers zijn bekend bij CDA zowel als bij defence 4 children) Verder zijn er nog een kleine 1000 asielkinderen die in procedure zijn. En dan nog: Al waren het er 5000! We zijn met 17 miljoen! Kunnen we ons hart dan niet openzetten voor die paar kinderen die niemand hebben die van ze houdt? Niemand hebben die goed voor ze kunnen zorgen?
2. Mauro was 9! toen hij op het vliegtuig werd gezet richting NL: hij had in geen enkel opzicht zeggenschap en een kind van 9 wat de taal niet machtig is kan onmogelijk begrijpen hoe eea werkt, behalve dat hij weet dat hij eenzaam en alleen is en afhankelijk van de goodwill van anderen. Hij is al meer dan 8 jaar hier in NL!
3. Christelijk: lees je je bijbel nog wel? Bekend met het verhaal van de barmhartige Samaritaan? Nota bene de vijand ligt berooid op de grond en de Samaritaan zet  ALLES aan de kant om hem te helpen en hij betaald ook nog eens alles om later terug te komen en te checken of alles wel ok is!! DAT is waartoe Christus ons oproept en niet tot iets minder!
4. Goed ontwikkeld: Hij is net 18, zonder levenservaring en volledig NL geïntegreerd, hier geworteld en gehecht aan zijn adoptieouders. Hij is ontwikkeld naar NL normen maar heeft geen flauw benul meer wat er in Angola allemaal speelt en hoe hij daar zich moet aanpassen naar taal en cultuur! Hij heeft daar niemand.
5. Wij hebben het in NL verdomd goed! Wij, met zijn allen horen tot de 5% rijkste mensen ter wereld. NL staat in de top 10 van meest welvarende landen ter wereld. Wie zijn wij, dat wij dat voor ons zelf willen houden? WIe zijn wij dat we dit niet willen uitdelen? Dat we anderen niet willen verwelkomen? Dat is christen zijn ten top!

NL heeft gekozen voor een strenger asielbeleid. Dat er geen wildgroei moet zijn van komen en gaan begrijp ik, maar om kinderen als Mauro geen schrijnende gevallen te noemen en ze onherroepelijk terug te sturen naar wat nu voor hun een vreemd land is… Belachelijk harteloos.

Mmm – ik was niet erg lief he. Zelf ook een beetje harteloos. Mmm. Nogal fel… maar dat doet niets af aan de inhoud. Tis dat ik geen C in mijn naam had. Anders had ie mogelijk ook wel weg gemogen. Maar aan de andere kant – ik stel me ook niet verkiesbaar  :B

One thought on “C van christelijk of c van crimineel?

Leave a Reply

