Heilige verontwaardiging leidt tot vergeving… hopelijk dan.

Het klinkt misschien gek na mijn vorige blog … maar ergens ben ik wel blij met die domme kaart. Op één of andere manier voel ik me er sterker door. De vele reacties (via deze blog, hyves, facebook en mail) hebben me geraakt. In de positieve zin dan.

Ik denk dat ‘boos’ worden om dit soort domme acties helemaal niet verkeerd is. Jezus werd ook zwaar geïrriteerd door Maria die bij de pakken bleef neerzitten toen Lazarus dood was. En toen hij zag tot wat voor handelshuis de tempel was verworden werd hij ronduit woest en sloeg hij er met een zweep op los. Heilige verontwaardiging. … en soms is het uiten van deze verontwaardiging – op wat extreme wijze (zoals het slaan met een zweep) gewoon nodig.

Wanneer ik zo nadenk over Jezus, bedenk ik me dat Hij zijn boosheid waarschijnlijk heel bewust heeft geuit. Mensen moeten soms weten wat ze veroorzaken met hun gedrag. Wat Jezus echter deed – beter dan ikzelf – is dat hij het rechtstreeks bij de persoon in kwestie uitte. Maria kreeg een standje – zij het in de vorm van een retorische vraag – en de handelaars kregen een draai om hun oren. Jezus uitte zich. Hij liet zijn Heilige verontwaardiging blijken. Boos zijn is niet verkeerd. Mits het gevolgd wordt door vergeving, want dat deed Jezus ook…

ok. Ik heb nog heel wat te leren.

Stap 1: Ik beslis dat ik mijn verontwaardiging over de kaart ga uiten bij wie het hoort: de schrijver.

Stap 2: Ook al voelt het nu niet goed – ik zal daarna toch moeten vergeven.

Dat de eerste stap me gaat lukken daar ben ik wel van overtuigd … maar of ik het met een vergevingsgezinde houding ga doen… pray maar dat ik dat ook kan.

One thought on “Heilige verontwaardiging leidt tot vergeving… hopelijk dan.

Leave a Reply

