Passend onderwijs begint met toewijding

“Ik weet hoe het anders kan, mam” … “School voelt nu niet meer als school.” Seth zit naast me in de auto. Hij kon niet wachten om naar school te staan. Elke vijf minuten vroeg hij hoe laat het was om te ontdekken dat het nog maar 2 minuten geleden was dat hij de tijd vroeg. Zijn schooldag begint vandaag pas om 9:00u, ‘Maar ik mag al om 8:45 de klas in. Dus ik wil eerder.’ had hij gezegd. Dus reden we veel te vroeg weg.

“Je bedoelt dat school geen verplichting meer voor je is?” De auto voor me slaat links af en ik geef gas terwijl ik hem vanuit een ooghoek aankijk. “Ja, dat bedoel ik. Het is nu gewoon … nou ja … leuk. En anderen zeuren misschien wel, maar die weten niet hoe het op andere scholen soms is.”

Ik ben net terug. Deze autoconversatie blijft in mijn hoofd hangen. Ik kan er nog niet aan wennen. Na 3 basisscholen is dit de 2de VO school en voor het éérst gaat Seth met véél, héél veel plezier naar school. Het is zo bijzonder dat het ons als ouders blijft verbazen.

Passend onderwijs – het doet zoveel met kinderen. Het levende bewijs woont bij ons in huis. Ik heb mijn zoon zo anders meegemaakt. Depressief, huilend, het leven niet meer zien zitten, overgeven van spanning … allemaal omdat hij naar school moet. Docenten die niet met hem om kunnen (of willen?) gaan, zorgcoördinatoren die met de beste wil van de wereld met de handen in het haar zaten. En nu … onze zoon is niet veranderd. Het is dezelfde jongen. Hij is nog steeds druk, héél druk, ongeconcentreerd en clownesk. Zijn adhd en pdd zijn niet miraculeus verdwenen. Wat anders is, is het docententeam. Mijn God, wat een goede mensen zijn dat!

Een team van mensen – doodgewone en toch heel speciale docenten – zet zich in het Floracollege in voor doodgewone speciale kinderen. Het is zo een verschil! Ze geven niet ‘beter’ les, ze hebben geen andere specialere opleiding gedaan, ze zitten niet op een school met veel betere spullen of materialen… Ze hanteren geen andere lesboeken. Alles is hetzelfde en toch is het zo verschillend. Deze docenten hebben nl. geen hart voor onderwijs, ze hebben een groot hart voor kinderen. Daarom zijn de klassen kleiner en zijn er continue 2 docenten in de klas. Want ieder kind verdient de aandacht die het nodig heeft. Dit is ‘hart’ voor de leerlingen hebben!

Het is dit hart, wat het hart van onze zoon heeft geraakt. Het is de liefde voor de leerling wat maakt dat school een veilige plek is waar een kind zich thuisvoelt. Het is die toewijding wat het onderwijs passend maakt.

Het zien van die toewijding heeft mij een beter docent gemaakt. Zonder dat ik het door had vond ik mijn ‘vak’ steeds minder belangrijk en kreeg ik weer oog voor mijn leerlingen. Na jaren van twijfel of het onderwijs wel wat voor me was ga ik nu weer met plezier werken. Want ik mag weer naar mijn leerlingen.  Steeds meer probeer ik me te oefenen in mijn toewijding voor de kinderen die me – voor wat betreft godsdienst- zijn toevertrouwd. Dit maakt dat ik met een hele andere houding voor de klas sta. De leerstof staat niet meer centraal. Ik wil gewoon dat mijn leerlingen -al is het maar een tikje, beter, net iets meer gegroeid- de klas verlaten dan dat ze zijn binnengekomen. En de leerstof is enkel een middel. Geen doel.

Toewijding maakt dat je vanzelf passend onderwijs biedt. En passend onderwijs maakt je gewoon een beter mens.

Gister was ik om 11:55 ‘uit’. Mijn kerstvakantie begon.  Maar voor ik naar huis ging ben ik eerst nog met een leerling gaan zitten om hem te leren ‘leren’. Hij had moeite met aardrijkskunde, geschiedenis en godsdienst… onvoldoendes op een rij… Samen hebben we ruim 1,5 uur gepraat en geoefend. En voor de school in januari weer begint – in de kerstvakantie – hebben we afgesproken dat ik even bij hem thuis langsga om nog een keer te oefenen. Dan kan hij het nieuwe jaar anders starten. Dát is passend onderwijs. En ik geniet weer met volle teugen van mijn baan.

Leave a Reply

