phat-a-licious

Pff… met wiskunde heb ik nooit wat gehad. Altijd een hekel gehad aan het berekenen van ingewikkelde sommen. Bah! Nee uitkomsten berekenen was niet mijn favoriete bezigheid. Maar tijdens de opruiming … wanneer ik ga shoppen … dan komt het me wel heel goed uit als ik er de moeite voor doe … als ik dan even goed kan rekenen kan ik vaak net iets meer aanschaffen en toch binnen mijn budget blijven. Dan kan ik ook kinderlijk blij zijn met de aankopen die ik heb gedaan. Gelukkig heb je in sommige winkels van die bordjes hangen waarop staat hoeveel iets kost wanneer er nog x% korting vanaf gaat. Bespaart me weer een stuk moeite … Nee, rekenen is niet mijn ding. Als het enigszins kan gok ik liever de uitkomst dan dat ik ‘m netjes bereken.

Helaas kwam ik bedrogen uit toen ik ging gokken met hetgeen ik op een dag at. Doe dat in combi met het optelsommetje van medicatie en voor ik het wist woog ik 25 kilo teveel . En met al die kilo’s en vetlagen en prachtige kleding in mijn kast, kon ik rekenen wat ik wilde, maar erin passen doe ik niet meer.

Het is zo onwijs frustrerend wanneer je ontdekt dat je maatje 36 ineens omhuld is in een (zoals mijn kinderen zeggen) lieve  maar zeer aanwezige knuffellaag.

IK WIL GEEN KNUFFELLAAG!!

IK WIL ZIJN: PRETTY AND HOT en niet PRETTY HOT AND THICK!

Met dit in mijn achterhoofd denk ik ook na over het berekenen van mijn geloof. Wat kost mij het geloven in Jezus?? Ik geef toe, het kost me soms best extra moeite. Om het in dieettermen te zeggen; Het valt niet mee om gezonde dingen als roggebrood, olijven en groenten te eten als je liever geniet van croissantjes, chocolade en chips. Gekke is dat zolang ik gezond eet, ik er steeds minder moeite mee heb om ongezonde dingen te laten staan. Maar owee als ik 1 keer ‘zondig’. Dan ben ik gevoelsmatig weer helemaal bij af en kost het me echt loeiveel moeite om weer voor het juiste eetpatroon te kiezen. Zo is dat voor mij ook met het geloven. Het op zondag vroeg opstaan kost me moeite, als enorm kritische luisteraar heb ik vaak e.e.a. op te merken wat betreft preek en programma, het bijbellezen moet ik ook echt onderhouden. Ik kan zo af en toe heel erg bot uit de hoek komen en daar maak in niet altijd vriendjes mee… ‘Gezond’ leven als christen is niet iets wat je eventjes doet. Het gaat hier om een levensveranderende houding en dat vind ik niet altijd even gemakkelijk. Maar hoe langer ik het volhoud, hoe meer ik het ga waarderen en des te minder mis ik de ‘ongezonde levensstijl’.

Maar wat als ik het van de andere kant eens bekijk … Als ik dit had bedacht voor mijn lijnpoging nr zoveel had ik gedacht aan het overgewicht, de vermoeidheid, op lange termijn de hart en vaatziekten, …

Wat kost het mij als ik niet geloof in Jezus? Niet geloof in God… Dan moet ik dus alles alleen doen. Ben en blijf ik onperfect als wat. Mis ik die onvoorwaardelijke liefde. Voel ik me helemaal niet meer thuis in de kerk. Wat zou ik het meeste missen als ik niet kies voor God? Zijn genade, zonder twijfel, Zijn liefdevolle genade! Wat zou ik het meeste missen als ik kies voor God? … geen idee, het uitgaan? Het lekker aan mezelf denken? … eigenlijk niets wat ook maar enigszins kan tippen aan die genade.

Wat betekent dat dan voor mij, die genade?

Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht. 1Petrus 2:9

God heeft mij in het bijzonder uitverkoren. Ervoor gezorgd dat ik een eigen plekje kreeg, behoorde tot een bijzondere groep mensen die anderen bij God mogen leren brengen. Hij maakt me heilig. Hij wil mij hebben. Wil mij inzetten om grote dingen te verkondigen. Hij haalt mij uit de duisternis en brengt me in het licht.

Dit is pas dik (lees: phat-a-licious!) Als ik dit bedenk heb ik mijn rekensommetje vlug gemaakt.

Leave a Reply

