Ik kreeg absolutie tijdens het shoppen!

Om mezelf te motiveren had ik me beloofd dat wanneer ik 5% van mijn lichaamsgewicht kwijt was, ik een nieuwe mascara kon halen. Stom misschien, mascara, maar ik zweer bij die ene van ‘dat’ merk wat een gat van bijna 20 euries in mijn portemonnee slaat … Dus best een kadootje om naar uit te kijken dacht ik zo… of misschien maakte ik er wel een lekkere fles parfum van…

En omdat dromen zo heerlijk is bedacht ik maar gelijk dat wanneer ik de 10% haalde, ik knalrode laarsjes mocht kopen. Die wil ik al ZOOOOO lang! Ik zie mezelf al : simpele leuke zwarte outfit en dan van die beeldige eyecatchers aan mijn voetjes – Ze hebben het ook verdiend die twee, al jaren dragen ze mijn gewicht …

En wanneer ik op de helft van mijn streefgewicht ben dan ….

Gisteren nam mijn moeder me mee shoppen… Ze nam me meer naar de grootste ‘snoepwinkel’ ooit … ik kwam binnen en waande me gelijk in het walhalla! Zoveel hobbyspullen bij elkaar had ik nog nooit gezien! Zoveel keuze uit papier, verf, stempels, WAAAH. Ik had de hele winkel wel kunnen leegkopen! Mijn portemonnee gilde al vanuit mijn tas “Stop! Niet doen!!” Maar het was te laat, de vele stemmetjes van al dat moois overstemde de wijselijkheden met hun “Neem mij, Neem mij!!” En ik was verkocht… De inhoud van mijn portemonnee was leeg voor ik het wist…

Dus togen moeders en ik naar de automaat. Daar kwam de tweede verleiding van de ochtend. Hoeveel kon ik afhalen in deze tijd der crisis, zonder dat ik het gevoel had als armetierig wezen door de winkelstraten te sjokken maar ook zonder dat mijn man, als heer des huizes, in paniek zou schieten bij de eerstvolgende blik die hij op de rekening zou werpen? Na wikken en wegen was mijn geldbuidel weer enigszins gevuld.

Volgende verleiding: een terrasje (in een tent en onder ‘n heater want het miezerde van jewelste) en wat ga ik met mijn weight watchers programma drinken? Ik had zoooo zin in een warme chocolademelk met slagroom. Maar zelfs zonder slagroom is die mij eigenlijk al teveel punten… Duzzz “Een warme chocolademelk met de slagroom er apart bij aub”. In plaats van de hele kwak room, er uiteindelijk maar de helft op gedaan… Wat ik nu opdrink, loop ik er vandaag wel weer af. dacht ik zo…

Vervolgens gebeurde het weer, mijn moeder moet een duivelspact gesloten hebben, het kon niet anders! Wederom bracht ze me in verleiding!! Bij de eerstvolgende parfumerie zwikte ik voor zowel de mascara als de fles parfum. De zoete geur had me helemaal bedwelmd, mijn gedachten werden troebel. Ach, die 5% had ik toch al bijna gehaald…En jezelf verwennen, toch niks mis mee?

Ondertussen dacht ik werkelijk dat mijn moeder rode hoorntjes aan het kweken was en vaag meende ik de geur van zwavel te ruiken… Ze bracht me rechtstreeks tot diep in het hol van de leeuw… Spontaan werd ik met huid en haar verorberd. Eeuwig zal ik branden…. branden van verlangen naar al die mooie schoenen.
Om mijn toekomstige schoondochters alvast bij te staan leer ik mijn zoons ( nu 11 en 13) al jaren dat een vrouw NOOIT genoeg schoenen en tassen kan hebben. Maar dit was zo erg… Prachtige rode winterlaarsjes ooooh! Helaas met de prijs zowat recht evenredig aan hun schoonheid… Tandenknarsen, mijn hart sloeg meerdere malen over, snakkend naar adem deed ik mijn sjaal uit en jas open… zie je wel dat ik zal branden, ik kreeg het nu al heet! Mijn poezelige voetjes schreeuwden het ondertussen uit “Deze vinden wij nooit meer! – Al jaren hebben we je gedragen! Doe nu eindelijk eens wat terug.” Mijn verbeelding sloeg helemaal op hol toen ik aan de binnenkant van mijn ogen de -van paniek doorlopen- ogen van mijn echtgenoot zag, met een kromme rug waar al het geld van afgeplukt was zwaaide hij als een heuse dominee met een afstraffende vinger. Wat moest ik doen???

Ik mijn telefoon gepakt … ff de chef (man) smsen…

Mama blijkt een wolf in schapenvacht, ik zit nu in het hol van de leeuw, zo erg is de verleiding nog nooit geweest. Worden het beeldige rode winterlaarsjes met een stoere sleehak of prachtige zwarte pumps met een hoog Mary Poppins gehalte? En btw: ik ga dood van verlangen – I pray that you will say- ‘Mij dear, take them both :B’ 


Ok, ik had hem mijn dilemma laten weten, én mijn verlangen naar die schoonheden én wat hij volgens mij moest zeggen… Duidelijker kon ik niet wezen. 
Na lang heen en weer lopen, alle stemmetjes in mijn hoofd weerstaand, klonk het verlossende geluid van een inkomend smsje ….

“En leid ons niet in verzoeking maar verlos ons van de boze…”


Hihi dit had ik kunnen verwachten. Maar aangezien de wens de vader van iedere gedachte is, smste ik vrolijk terug: “Maar als ik blijk te zondigen … en later (veel later) berouw krijg, vergeef je me dan?

Helaas, manlief smste niet meer terug. Ik begreep de hint en verliet de schoenenhemel met lood in mijn schoenen en emmers vol hartzeer, maar schoenen – ho maar.
Het weerstaan van een verleiding van dit formaat had een gat in me geslagen wat dringend opgevuld diende te worden. In een bizar ongezellig tentje verorberde ik een heerlijk broodje gezond (zonder slasaus, boter of wathever!) Zo, vandaag had ik me in ieder geval aan mijn punten gehouden en met al die uren van wandelen en heen en weer lopen, had ik vast een heel stel Active points verdiend…
En toen sloeg het noodlot toe… ik smste manlief dat ik de verleiding had weerstaan… en hij smste terug … “Oh sorry, had je eerdere sms niet gezien! Haha”

“Oh, betekent dit dat ik mag teruglopen en alsnog schoenen kan kopen? :B”
“Haha, dat mag je helemaal zelf beslissen.”
“Ja maar als ik beslis, koop ik die winkel leeg.” Verdikkeme, waarom moest hij het zo nodig aan mij overlaten? Dan was ik de zondaar, als hij nog gewoon het ja-woord gaf ….
“Hmmm” was zijn laatste antwoord. En ik nam de mij gegeven vrijheid met open handen aan. Als hij vond dat ik verantwoordelijkheid aan kon, mocht hij daar de verantwoording voor nemen. Dus sleurde ik de grote verleidster mee terug naar het hol. Er restte me enkel nog de zware beslissing van welk paar schoenen ik dan zou kopen…

.
Nog mijn dilemma overdenkende onthulde de verkoopster (vast een door God gezonden engel om mij absolutie te verlenen) een geweldig geheim ….Ik bedacht me niet en even later smste ik manlief trots

“2de aan de helft van de prijs: Nu kan ik én mezelf heerlijk verwennen én ik bespaar jou een heleboel geld: voortaan mis ik geen enkele uitverkoop meer!”

One thought on “Ik kreeg absolutie tijdens het shoppen!

Leave a Reply

