Passend onderwijs: wat je van te dichtbij bekijkt wordt onscherp #stakenvo

Passend onderwijs is noodzakelijk… En ik snap ook wel dat het wat dit betreft in vele scholen niet goed (genoeg) gaat. Vernieuwingen zijn nodig. Bar nodig zelfs! Eerder schreef ik al dat de vrucht van passend onderwijs bij mij in huis woont; 5 scholen heeft hij maar liefst gehad. Pas de laatste begreep wat voor hem passend was…

Bezuinigingen zijn nodig. Bar nodig zelfs. Maar vernieuwen om te bezuinigen is de grootste fout die je wat mij betreft kan maken. Vernieuwen doe je omdat het beter kan. Voor de docent zowel als voor de leerlingen… want wees eerlijk: met een overspannen kop voor of ín de klas: daar is niemand bij gebaat.

Ik geloof in passend onderwijs. Ik geloof dat we hier in Nederland het beste onderwijs ter wereld kunnen creëren. Ik geloof dat onze kinderen tot de top van de wereld kunnen behoren als het gaat om goed geschoolde en rechtschapen arbeiders, zakenlui en ministers. Ik geloof dat we ze dit kunnen bieden. En van harte wil ik geloven dat we dit met elkaar ook kunnen realiseren. Niet in het minst omdat ik het mijn twee bijzondere kinderen gun.

Ik weet er alles van, de moeite die het een bijzonder – doch normaal – kind kost om in ons huidige onderwijsstelsel zijn draai te vinden.  De ‘grote middenmoot’ zoals wij die willen lesgeven, bestaat niet. Hogere of lagere niveau’s zijn ook zó 2011. Wanneer we (of ben ik het alleen?) onze kinderen alle kansen willen geven, wanneer we ze de mogelijkheid willen bieden tot die top van de wereld te behoren, dan moeten we stoppen met de leugens die we onszelf voorhouden.

De leugens beginnen wanneer we denken dat onze kids de toekomst zijn. Ja, het is zo, in de toekomst krijgen zij steeds meer te zeggen en wij steeds minder. Ja, onder de huidige kinderen zitten onze toekomstige loodgieters, artsen en ministers. Maar ze zijn niet onze toekomst. Onze kinderen zijn ons HEDEN! Laten we dat eens onder ogen zien! Wanneer zij, NU niet de begeleiding krijgen die ze nodig hebben, creëren we zwaar gefrustreerde mensen met een duistere blik op de samenleving. Wie praat alleen over kinderen als onze toekomst doet leraren en leerlingen veel onrecht aan. Het moet NU gebeuren. Niet pas morgen of overmorgen. Peuters zijn onze balonnen van geluk, kinderen zijn onze beide voeten op de grond, pubers zijn onze wereldverbeteraars, adolescenten onze passie. …

Maar de leugens gaan verder. We denken dat de grote middenmoot het huidige onderwijssysteem wel aan kan. Ja, zo lijkt het inderdaad. Scholen zijn trots op hoge slagingspercentages. Maar bedenken ze ooit dat de ‘grote middenmoot’ niet bestaat. Ouders vertellen elkaar trots dat hun kind naar de Havo of Vwo gaat… lopen bijna naast hun schoenen wanneer er een + achter komt te staan. Waarom? Staan leerlingen met dit niveau op een hogere sociale ladder? Wie bepaalt dat?  Als onze ministers geen schoonmaaktsters hadden, was hun huis een dikke rommelpot en stonk hun wc ook maar gewoon naar pis. Als mijn kraan lekt, ben ik blij dat er een loodgieter bestaat, als mijn afval zich voor mijn deur zou ophopen zou ik schreeuwen om de ‘vuilnismannen’.  Laten we met elkaar bepalen: er bestaat geen middenmoot! Elk kind is uniek! Elk kind heeft zijn eigen mogelijkheden. Elk kind leert op zijn eigen wijze in zijn of haar eigen tempo en ELK kind is nodig! Wie zijn wij om dat tempo of die wijze of hét niveau te bepalen? Om zo afbreuk te doen aan alle kwaliteiten die ons gegeven zijn? We zijn bezig om onze filosofen, excentriekelingen en dromers te vermoorden. We verbouwen onze maatschappij tot een soort van nieuwewerelds kastensysteem. En zelfs de godsdienst breken we daarin af…  Want God verhoede het dat ‘geloven in’ ons leidt.

Vandaag, 26 januari, staak ik. Nee, ik ga niet naar Utrecht. Want ik staak niet om het feit dat ik meer uren ‘moet’ draaien. Ik staak niet om de bezuinigingen die zo nodig zijn. Ik staak niet om het feit dat er vernieuwingen aan zitten te komen. Zonder vernieuwingen werkten onze kinderen nog gewoon op het land of in de fabriek. Nee, ik staak om op te komen voor rechtvaardigheid. Ik staak omdat ik wil dat ieder kind behandeld wordt zoals die is: UNIEK. Ik staak omdat we moeten stoppen te zoeken naar wat goedkoper kan. Ik staak omdat we met elkaar moeten starten, te kijken naar wat beter kan.

Lieve regering. Ik weet het, we leven in crisis. Ik weet het, we moeten letten op de ‘kleintjes’ … Ik weet, het onderwijs moet onder de loep genomen worden. Veranderingen zijn noodzakelijk… Maar staar je niet blind op je centen: start met het veranderen wat beter kan – en dan volgt het bezuinigen vanzelf.  Staar je niet blind … w ant wat je van te dichtbij bekijkt, wordt onscherp*.

*Uitspraak vd Dalai Lama

Leave a Reply

