Zo ouders, zo leerlingen

Het gebeurt me zelden… en ik ben er best even ondersteboven van. Nu ‘doe’ ik soms wel alsof ik boos ben – reageer ik soms flink streng. Maar echt boosheid ervaren tov een leerling – dat overkomt me zelden. Maar vandaag was het zover…

Mevrouw de leerling had ik al lessen achter elkaar moeten waarschuwen voor haar onverbeterlijk kletsgedrag. Een gesprek, een time out op de gang, laten melden bij de teamleider… het had geen zin gehad. Dus gister, na de zoveelste waarschuwing gaf ik strafwerk. Heel kinderachtig, ik weet het, maar ik gaf haar overschrijfwerk. De hoeveelheid vond ik meevallen, maar miepje niet. ‘Ik moet vanavond werken, hier heb ik geen tijd voor.’ De arrogantie…  Stug volgehouden, zij en haar kletsmaatje hadden strafwerk, punt uit.

Komen ze vandaag mijn les inwandelen. De één keurig het strafwerk inleverend, maar miepie met een air van jewelste (neus in de lucht – bekende blik in de ogen) – ze duwde me een briefje van moeder onder de neus. Moeder had zogenaamd begrip voor mij maar besliste dat dochter geen strafwerk moest maken. Geen alternatief, geen steun, geen hulp … slechts tegenwerking. Als ik vragen had kon ik haar wel mailen!! Mailen! Ik kon wel uit mijn vel springen. Hoe kon ik dit uitleggen aan de leerling die wel keurig haar strafwerk had gemaakt? Hoe verwachten ouders dat ik gezag hou in de klas wanneer ze me zelf geen enkel gezag toekennen?

Na een paar minuten inwendig afkoelen heb ik de brief van moeder teruggegeven en de dame in kwestie gesommeerd het maar met de teamleider te bespreken. Ik had even geen zin in haar aanwezigheid. En met 28 andere leerlingen voor mijn snufferd kon ik hier geen juiste aandacht aan besteden. Met een enorm talk to the hand gebaar, een opvallend diepe zucht en een geirriteerde zwaai verliet ze mijn les.

Ik kookte. In een poging weer enige professionaliteit te tonen mijn boeken bij elkaar gezocht en begonnen met de les. Op zich ging deze les gelukkig soepeltjes. Leerlingen werkten goed mee (ze durfden denk ik niet anders) en stelden vrijuit allerlei vragen waar ik graag op in ging.

Halverwege de les komt miepje binnenstormen ‘De teamleider zit in vergadering’. ‘Dan ga je in de studieruimte maar even wat anders zitten doen.’ En met een zwaai gooide ze haar rugtas over de schouder en verliet met dezelfde air wederom de klas.  Ik heb het niet gezegd maar ik dacht wel ff: als jij weigert te luisteren en weigert strafwerk te maken dan weiger ik je in mijn les.

Maar ik had de balen. Enorm de balen. Niet alleen van de situatie maar vooral ook van mezelf. Waarom trok ik me dit zo hard aan? Waarom liet ik me zo meeslepen door mijn gevoel? Waarom kan ik hier niet gewoon ‘boven’ staan? Ik moet prof. blijven zei ik stil tegen mezelf. Mijn gevoel telt even niet – hoe onfair de ouder ook handelt.

Tegen het einde van de les ben ik maar even naar de studieruimte gelopen waar ik miepje vond: innig verstrengeld met haar liefje, Frans boek voor de snufferd en tranen op de wangen. Gossie. maar zodra ze me zag weer die blik. Hellup.

Toch maar op mijn allervriendelijkst gevraagd of ze straks in de pauze even bij me terug wil komen om eea te bespreken. Dat deze situatie voor geen van beide werkbaar is… Zag ik die blik even verzachten? ja, ze wilde wel tijd voor me maken… Ik loop weer terug naar mijn klasje, bedenk me en draai me nog even om “Ik weet dat je straks een rep hebt voor Frans, laat wat nu voorgevallen is je niet onzeker maken. Ik mag het dan niet eens zijn met hoe je je gedragen hebt – maar dat is ook dat. Meer niet. We mogen het beide een beetje in perspectief zijn, ok?

Ik krijg zowaar een vriendelijk knikje terug.

Straks met haar dus een gesprek – en moeder? Daar laat ik mijn teamleider maar in meedenken. Ik kan geen lesgeven noch orde houden wanneer ouders niet achter me staan en in mijn plaats gaan beslissen…

Leave a Reply

