Verstikkende regeltjes, twitter, docenten en leerlingen.

Regeltjes. Ik snap wel dat ze er moeten zijn, maar ik hou er niet van. Vandaag had ik met een leerling een flinke discussie over twitter. En aangezien ik hou van het spelen van de advocaat van meneer duivel…

Een paar dagen geleden kopte het in de krant dat slechts 15% van de docenten twittert. Waaw – wereldnieuws – ik hoor tot die 15% zeldzaamheden. Hoe komt het dat zo weinig docenten deelnemen aan social media? Nu denk ik eerlijk gezegd dat wanneer je een procent moet plakken op hoeveel docenten aan facebook doen, dat er wel ‘wat’ meer zijn, maar hoeveel meer – geen idee. Nee, in mijn ogen zijn docenten niet het meest progressieve volk. Als ik kijk naar mijn collegae (met alle respect) en zie dat ik een jaar geleden nog grote ogen kreeg vanwege mijn iphone – whooo- nee, erg met de tijd mee ben je dan niet. Een collegaatje opperde toen nog trots dat ze een abo had voor nog geen 6 eurie in de maand. Haar mobiel kon ‘bellen’.  Alles wat een mobiel meer kon dan ‘bellen’ was onzin. “Heb je helemaal niet nodig”. En ze kreeg bijval van een andere rot in het vak.

OMG zou ik zeggen als ik niet christelijk was… En als het collegaatje nou de 50 gepasseerd was, ok, maar nee hoor, ze was gewoon van mijn leeftijd!

Misschien ligt het wel aan het beroep? Docenten die vanuit de schoolbanken zo vóór de schoolbanken stappen zijn gedoemd tot een leven zonder groei. Ja, als docent ontwikkel je je in eerste instantie wel. De eerste paar jaren dat je voor de leeuwen staat, uitgetest en afgemat wordt, ja, daar leer je wel van. Maar daarna? Slechts een enkeling ‘werkt zich op’ (voor zover je het opwerken kan noemen) tot teamleider of IB-er en nog zeldzamer tot een lid van de directie… Merendeel blijft hangen, jarenlang hangen op hetzelfde level. Alsof je op een nintendo steeds maar weer hetzelfde level van een spelletje speelt.  Steeds maar weer dezelfde smoesjes pareren, dezelfde lessen, dezelfde woordjes, dezelfde opdrachten … opnieuw en opnieuw en opnieuw. Wat het dan spannend houdt zijn de leerlingen… Maar zodra die te lastig worden – er gezeurd wordt over passend onderwijs: steiger steiger… Voorspelbaarheid is volgens mij het alterego van iedere docent. (Nouja, bijna iedere docent dan)

Sommige leraren gebruiken nog wel de uren die ze voor persoonlijke (beroeps)ontwikkeling krijgen, maar er zijn er genoeg die daar bar weinig mee doen (las ik laatst in een krantenartikel), als je dat optelt met het niet hogerop komen, het jaar in jaar uit hetzelfde vak doceren, het zwaar individuele aspect van voor de klas staan, misschien in het dan wel normaal dat zo weinig leraren meegaan met het digitale tijdperk…  Triest eigenlijk. En dan spreekt mevrouw Bijsterveldt over het prestatieloon…

Anyway – ik had het over de discussie met die leerling. Alle lof: hij probeert twitter aan de man te brengen, onze school een twitteraccount aan te praten… met uiteraard het juiste beleid erover. Tegelijk gaan mijn haren overeind staan. Ik snap dat misbruik voorkomen dient te worden. Maar met het opleggen van allerlei twitterregeltjes stimuleer je nou niet het gebruik ervan… Omdat je een voorbeeldfunctie zou hebben moet je haast 2 accounts bijhouden… hoewel leerlingen beide accounts kunnen bekijken…  Anyway, ik vind niet dat ik onbehoorlijke dingen schrijf over mijn werk, maar het idee dat ik zelfs tot in mijn privé gecontroleerd zou worden over hoe ik denk of praat over mijn werk… ik vind het behoorlijk ver gaan. Big Brother is watching you! Wat gaat dit creeëren: dat ik (en anderen) niet meer ga twitteren over het werk, want stél dat de baas meeleest en het er – met zijn subjectieve mening- niet mee eens is! En zo gaat het hele positieve effect van twitter tussen docent en leerling verloren.

Regeltjes. Ik weet het, ze zijn nodig om misbruik te voorkomen. Regeltjes, ik vind ze zó verstikkend!

Leave a Reply

