Phat á la America

Nou, ik snap dubbel en dwars waarom die Amerikanen zo dik zijn… Sorry – dat ik het zo plompverloren en tactloos zeg – maar tjonge jonge jonge. Ben al 9 keer eerder in de States geweest maar dit was de eerste keer dat ik én op mijn lijn lette en (dus) ook op die van anderen… Vooraf had ik me (dacht ik) goed gedocumenteerd voorbereid: ik wist waar ik welke ww-maaltijden kon kopen en hoeveel punten die kostten… Ik zou me tijdens onze Floridavakantie helemaal aan mij dieet houden! (Voor zover je ww een dieet kan noemen.) Walmart zou mijn vriendin in crime worden; bij iedere supercentre zou ik wel eea van de uitgebreide collectie aan ww-maaltijden vinden… NOT! Wat een teleurstelling! De eerste week hadden we een huisje gehuurd dus kon ik nog zelf koken. Behalve dat alles wat vers is er schreeuwend duur is, schrok ik me ook wild bij de prijzen van blik of glasvoeding… Een pot zilveruitjes: hoofdingrediënt: SUIKER! kost: 2,38 dollar! Dat is haast 2 euro voor 1 luttel potje! Prijzig! Maar niet op de prijs gelet, dus echt alles vers want in elk voorverpakt iets zit wel extra …. inderdaad. Toen kwam de 2de week. Van Orlando naar Naples: prachtige omgeving. Maar deze keer zaten we in een hotel… En dat betekende ‘s ochtends van het ontbijtbuffet mee-eten en de rest van de dag in restaurants… de moed in mijn schoenen zweette er al snel uit en alleen de geur van wanhoop bleef achter… grrr. Overdag maar zoveel mogelijk fruit en groenten eten van wat je zo kant en klaar bij de supermarkt kan krijgen… En dan ‘s avonds in het restaurant maar voor de ‘light’maaltijden gekozen, en dan vooral de rijst en bonen en tortilla’s laten liggen. Over élke salade zit wel kaas en croutons en … gestrooid. En ze kijken je héél raar aan als je zegt dat je alleen ‘sla’ wil… dressing ernaast… Ik kon beter naar de Mac Donnalds gaan: daar zitten alle extra’s sowieso in pakjes ernaast…. ontdekte ik de laatste dag. TIjdens de vlucht terug dacht ik me te kunnen relaxen. Maar nee, de stewardes gaf mijn vooraf keurig bestelde fruitmaaltijd aan mijn buurvrouw – ik zeg nog tegen de dame dat ik denk dat het mijn maaltijd is… maar buuv kijkt me even verontwaardigd aan en zegt doodleuk dat dat niet op het pakketje staat en ze eet pontificaal mijn maaltijd op. Nouja zeg – de verontwaardiging maakte al snel plaats voor de arrogante gedachte dat zij het meer nodig had dan ik, dat ik wel 2 keer in haar pastte en dat ik daardoor krap in mijn stoel zat … hmm.

Vervolgens krijg ik een kwartier later met de rest haar maaltijd: inclusief cheesecake en al! OOOOH de hele vakantie heb ik een bezoek aan de cheesecakefactory met grote moeite vermeden en nu … WHAAAA met mn ogen dicht heb ik genoten van ieder hapje… toen tikte manlief me op de schouder en gaf me zijn stuk “om over je punten heen te gaan” en ook zijn stuk heb ik met gesloten ogen – ultiem genietend- verorberd… De schade zal as woensdag blijken… tot die tijd wordt het dubbel en dik op mn punten letten!

Leave a Reply

