Wester en Knevel verkrachters

Het is maar goed dat ik niet mag stemmen … ik vrees dat ik uit pure meelij voor de SGP had gestemd. Laat één ding duidelijk zijn; ik sta helemaal niet achter het partijprogramma van deze Christelijk fundamentalistische partij, maar gister vond ik dat Nederland toch wel erg Amerikaans reageerde op de uitspraken van Van der Staaij.

Ik weet niet of menigeen vóór het vormen van diens mening het bewuste interview volledig heeft gevolgd, maar hij heeft toch echt NIET gezegd dat een verkrachtte vrouw MINDER kans heeft op zwangerschap, noch heeft hij geïnsinueerd dat het hun eigen schuld zou zijn als ze na een dergelijk brute aanrading in verwachting blijken. Hetgeen hij WEL zei en insinueerde moet je in het licht zien van zijn antwoord op een vraag over de abortuswetgeving. Hierin benoemde hij dat er als pro-standpunt wel eens geargumenteerd wordt  dat er vrouwen zijn die na een verkrachting zwanger raken en dús abortus standaard moet kunnen… De geest van zijn reactie hierop was dat van alle gepleegde abortussen het maar om een klein aantal ging verkrachtingen ging. Tuurlijk verklaarde hij daarna pijnlijk ongelukkig dat de kans op zwangerschap na een verkrachting statistisch genomen klein is, maar hij benadrukte erbij dat het desondanks, dus óndanks dat kleine aantal van groot belang was dat deze vrouwen goed opgevangen en verzorgd werden. Het belang van de vrouw stond duidelijk hoog op de prioriteitenlijst bij deze partijleider…

Hoe Amerikaans valt Nederland over hem heen door vervolgens een enkel zinnetje gruwelijk uit de context te trekken, te vergelijken met de Republikeinse Akin die beduidend minderwaardig over vrouwen deed. Ten grondslag hiervan ligt uiteraard Frits Wester die het Amerikaanse schandaal direct en hoogst onterecht koppelde aan dat wat Kees bedoelde te zeggen. Knevel deed hier ‘s avonds nog een schepje bovenop door aanhoudend te vragen of hij dan niet beter zijn uitspraken kon terugnemen. Heel christelijk en broederlijk meneer Knevel. Als Knevel zijn wijze van journalistiek op de bijbel zou toepassen zou hij de Psalmist haast dwingen te zeggen dat deze, net als Staaij, zijn woorden dient te heroverwegen;

Knevel: U heeft nu eenmaal gezegd dat er geen God bestaat… Enig idee hoeveel mensen u hiermee diep beledigd heeft?

Psalmist: Laat ik voorop stellen dat het NIET mijn bedoeling was mensen te kwetsen, ik heb ook niet gezegd dat God niet bestaat. Een en ander moet je zien in het licht van wat ik in de overige verzen zei en welk punt ik ermee wilde maken. Wat ik zei was “Alleen een dwaas denkt in zijn hart ‘Er is geen God'”.

Knevel: Ja ok, maar had u dat beter niet anders kunnen formuleren, op zijn zachts gezegd was de uitspraak nogal twijfelachtig, zoniet ronduit fout. Is het niet beter uw woorden terug te nemen? Vele mensen zeggen dat u hen dwaas vindt. Dat kunt u toch niet zomaar zeggen?

Ik zie het al helemaal voor me. Knevel die de Psalmist opdringerig een excuus aan probeert te praten. Walgelijk. Hiermee zet Knevel een trend voort die ik al eerder signaleerde; nl. dat het in Nederland vaak niet meer toegestaan is je eigen mening te hebben, vooral niet wanneer deze afwijkt van de algemene opinie. Iedereen vindt zogenaamd dat hij zijn eigen mening mag hebben…maar ondertussen; Homo’s vinden dat ze moeten kunnen trouwen – maar wee het gebeente dat hier moeite mee heeft en die mening niet deelt; weigerambtenaren zijn niet gerechtigd tot het hebben van een eigen mening…   Net zo met abortus; velen vinden dat de moeder baas in eigen buik is en dat zijzelf mag beslissen of het nog ongeboren leven recht heeft op een toekomst. Wie vindt dat het ongeboren leven wel degelijk ‘leven’ is en niet zomaar dood gemaakt mag worden is ouderwets en moet zijn mening onder stoelen of banken steken. God verhoedde dat je een dergelijk discussiepunt opneemt in je partijprogramma … dan ben je extreem, fundamentalistisch, hopeloos ouderwets en mag Catherine Keyl je eventjes dom veroordelen terwijl Pechtold populistisch mee mag doen.

Nee, meneer Knevel, nee, meneer Wester, journalisten mogen iemands mening best aan de tand voelen, maar dit was ronduit verkrachten en zeggen dat Staaij het zelf gezocht had …

Zo zie je, de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Leave a Reply

