Social media asociaal of imago-controle?

Voor wie het nog niet is opgevallen: ik doe niet meer aan social media. Waar het kon heb ik mijn accounts gedeactiveerd en op mijn iphone heb ik de apps verwijderd… hyves kan ik niet deactiveren maar erop kijken doe ik niet meer.

Waar ik eerst best een fan was van Facebook en Twitter ben ik er nu totaal op afgeknapt en vind ik het meer imagoaccelerators dan sociale media. Social media is ideaal wanneer je jezelf bewust op een bepaalde wijze aan de wereld wil presenteren. Het gros gebruikt deze media om -wie dan ook- te laten weten hoe goed het leven is; foto’s, kreten en zelfs bijbelteksten worden hiervoor te pas en te onpas gebruikt. Wanneer je een tekort aan aandacht hebt, gefrustreerd bent of juist verdrietig kan je jezelf geheel nikszeggend blootgeven en de nodige meelij ontvangen. De ruimte die je hebt om iets van je leven te delen is zo klein dat je hooguit een fractie van het geheel aan de internetmassa kan tonen; Je wekt een illusie en ontvangt een illusie. Want wees eerlijk: wie zit erop te wachten dat je deelt een rotvakantie te hebben gehad? Dus post je berichten als “Het weer is hier geweldig”, en wanneer je in en in verdrietig of gekwetst bent, ben je als christen niet de eerste die met luxueuze bijbelteksten strooit… We kiezen wat we wel en niet over ons leven vertellen en berekenen met ernstige precisie hoe we willen overkomen. Social media is het toppunt van imago-controle.

Het is relatief gemakkelijk om via de digitale weg een groot aantal contacten te onderhouden. Mensen van overver ‘spreek’ je alsof ze om de hoek wonen en wie werkelijk om de hoek woont kan je erg makkelijk negeren. Het grote gevaar is dat het échte contact, het diepe menselijke meedeleven en intense gesprekken, opgaan in de maskerade en je heel sneaky vergeet of verleert wat het is om een (vrienschaps)relatie op te bouwen, laat staan te onderhouden. Geduld wordt niet langer een schone zaak, miscommunicatie komt bovendrijven en frustraties ten opzichte van elkaar worden publiekelijk gedeeld. Afslachtingen zijn het gevolg, helaas niet altijd figuurlijk.

Na zelf diverse keren het slachtoffer te zijn geworden van ondoordachte frustraties en miscommunicaties geef ik het op. Ik hou het bij bloggen; met veel meer ruimte om eea te zeggen, zonder de sfeer dat je je leven open en bloot op tafel legt (lees ook mijn disclaimer)…  Ik heb geen behoefte om mezelf een bepaald imago aan te meten… om mee te doen aan de maskerade van vreugdevol en sociaal leven. Misschien ben ik wel niet sociaal genoeg voor social media … Anyway: wie met mij contact wil krijgen of onderhouden zal meer moeite moeten doen door de telefoon, auto of de fiets te pakken om me in real life te spreken. Waarheid gebiedt me te zeggen dat ik geen van drieën echt verwacht. En dan rest me de vraag: Als ik ‘zó’ interessant was om te volgen of om ‘vrienden’ mee te zijn … waarom zat ik dan nog op social media?

7 thoughts on “Social media asociaal of imago-controle?

  1. Hai Sara,
    Wat heb je weer mooie blogs geschreven!! Sommige precies waar ik mee bezig ben.
    (SGP, fb,,verhuizen) heel herkenbaar en issues waar ik al een tijdje mee loop.
    Ik kijk uit naar de volgende ;-).
    Esther

    Like

  2. Ha Sara, ik heb je inderdaad gemist!! Maar ik kan me helemaal vinden in je blog. Mij bekruipt regelmatig hetzelfde gevoel als ik reacties lees op FB en Twitter……Toch blijf ik regelmatig even stiekem kijken in andermans leven.
    Ik blijf je nu in ieder geval hier weer volgen maar ook life zullen we elkaar spreken hoor. Groetjes Astrid

    Like

  3. Beste mevrouw Lindenhols,

    Ik doe onderzoek over Social media voor mijn eindscriptie HBO Bachelor Bedrijfskunde.
    Het onderwerp is “Social media als toegevoegde waarde voor de (starende) kleine ondernemer.”

    Via Google vond ik uw blog toen ik zocht op “Social media imago”.
    Uw verhaal is naar mijn mening dusdanig krachtig en objectief geschreven, dat ik dit als input voor mijn onderzoek wil gebruiken.
    Het CBS heeft geconstateerd dat 4 van de 10 bedrijven nu ook op Social media zitten en vooral werken aan hun imago en marketingdoeleinden.
    (Bron: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bedrijven/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-3733-wm.htm )

    Heeft u misschien ook ervaring en een mening over bedrijven die consumenten “lastig” vallen via Social media?
    Hierover zou ik dan graag een open interview met u hebben of misschien een blog hierover lezen.

    Alvast bedankt voor uw reactie.

    Met vriendelijke groet,
    Ricco

    Like

Leave a Reply

