goedgelovig in de klas

In mijn klaslokaal naast de deur hangt hij … het prikbord. De vriendelijke conciërge heeft hem voor me opgehangen en dus ga ik op zoek naar leerzame, grappige en prikkelende plaatjes en uitspraken om op te hangen…

Surfend op het web kom ik de meest vage items tegen: goedgelovig.nl komt niet met een broodje aap, maar met een broodje veulen op de proppen: ergens in de wereld zou een vrouw – in een kerk!- bevallen zijn van een paard…  Nu heb ik al moeite met het geloven in onverklaarbare wonderen – al denk ik wel dat als je gelooft in God, je nauwelijks anders kan. Daarbij; wie kan geloven in een onzichtbare, onverklaarbare God: heeft volgens mij niet zoveel moeite meer nodig om te kunnen geloven dat die God ook wonderen kan verrichten… Maar in dit soort broodje veulen verhalen – nee – ik vraag me gelijk af of de bevallige dame in kwestie het beest niet gewoon onder haar jurk hield en het met een goed geacteerde schreeuw heeft gedropt…

Als dit soort verhalen de rondte doen – hoe kan ik dan ooit geloofwaardig overkomen bij mijn leerlingen wanneer ik vertel over Gods wonderen?

 

Dan lees ik over de wetenschap dat 80% van de kerkgangers zich een masker aanmeet en in het dagelijks leven een heel ander soort Christen is? Tja, dat donkerbruine vermoeden had ik al lang… maar als dit mijn leerlingen ter ore komt, of -God verhoede-  ze ondervinden dit aan den lijve … hoe verkoop ik dan nog de waarde van de kerk?

 

Ik denk dat ik voorlopig maar vooral bij de basis blijf – een paar bijbelverzen uitprinten en ophangen… maar dan wel in de taal van de straat;

 

‘Gelukkig ben je als je een skirre mind hebt: Als je weet dat je niet veel voorstelt, als je een bigig fasi hebt voor God. Gelukkig ben je wanneer je weet van jezelf: Ik ben fokop. Voor zulke mensen is het koninkrijk van God.’

‘Als je bij mijn gang hoort, loop je het risico dat je opgepakt wordt of erger. Je kunt zelfs voor mij op de electrische stoel terecht komen.’

*Blz 36 en 50 uit de torrie van Mattie

Een paar van deze uitspraken, een Dokus erbij … en hopelijk zijn mijn leerlingen nog goedgelovig…

 

Leave a Reply

