ik ben 66.6

Het mag gezegd worden. Ik schaam me er niet voor. Het getal 666 slaat helemaal op mij. 77.7 is voorbij – die heb ik gehad, net als 88.8. Hopelijk duurt het niet al te lang, maar voor dit moment geldt; ik ben 66.6!

Ik weet het – ‘sommigen’ kennen het getal 666 toe aan de antichrist… Eeuwenlang is gespeculeerd ‘wie’ die antichrist dan was. Omdat letter-rekenspelletjes in de tijd van Johannes helemaal trendy waren bedacht deze man zich niet om in zijn schrijfsels zo een dubieus getal op te nemen. Letters stonden voor bepaalde cijfers en als je die bij elkaar optelde had je een getal en met elk getal had je dus een naam. Helaas boden vele namen dezelfde rekenuitkomst en een enkel getal kon dus vele namen dragen. Eeuwenlang werd er gespeculeerd wie die verschrikkelijke antichrist dan wel zou zijn… Nero was lange tijd favoriet tot pausgetrouwen cijferaars beweerden dat Luther’s naam de helse uitkomst gaf en dus …

Maar niet alleen namen, ook gebouwen, voorwerpen, plaatsen en zelfs streepjescode’s hebben lang in het verdomhoekje gestaan als potentiële duivels. De boodschap van redding en bevrijding, hoop en verwachting waar Johannes als auteur op doelde kwijnde weg in de schaduw van dergelijke angsttheorieën. De eigenlijke betekenis reddeloos verloren. Het 666vraagstuk tot eeuwig mysterie verheven…

 

Dus ik los het ‘eventjes’ voor u allen op. IK ben 66.6! Zoals ik al zei: het getal slaat op mij! Ben ik de antichrist?Nou, er zijn er al die mij als ‘Duivels’ bestempelde, maar ik laat het oordeel aan u;  ik hou niet van psalmen en gezangen; het zanggedeelte tijdens de kerkdienst duurt me altijd te lang. Waar ik me vooral aan kan ergeren is het eindeloze geherhaal van refreintjes en melodietjes, vrolijk gespring en uitbundig gedoe. Een spreker van Gods Woord heeft aan mij een zeer kritische luisteraar. Meestal ben ik het altijd wel ergens mee oneens, en als dat niet het geval is vind ik de gesproken woorden soms té emotioneel, dan weer emotieloos, de ene keer te kinderachtig, de ander keer totale onzin. Ik stoor me aan het gesikkeneur en gezeur van domme christenen en misschien nog wel het mooist van al: ik heb seks met de dominee 🙂

 

Nee, ik ben verre van perfect. En in die zin, draag ik een stukje ‘duivel’ in mij mee. Het zaad van de antichrist, het zaad van de zonde heb ik bij geboorte meegekregen. Perfectie zal ik nooit bereiken. Gelukkig mag ik weten dat ik door mijn geloof gered ben van het gevolg van dit verderfelijk alterego. Ik hoef niet te branden in de hel als de tijd aanbreekt. Door Christus ben ik volmaakt gemaakt. Nee, dat wil niet zeggen dat ik volmaakt doe. Het betekent wel dat ik stap voor stap leer me te gedragen naar wie ik werkelijk ben (geworden). Dus wanneer ik niet langer 66.6 kilo weeg en steeds dichter bij de 24 kilo minder afvallig ben… hoop ik dat ik ook de loden last van verderfelijk gedrag in hetzelfde tempo mag verliezen. Van dik 90 kilo naar 66.6: het is zoals ik al zei: het duivelse getal slaat ook op mij.

Leave a Reply

