over guldens en euro’s, markt en geldboompjes

negerzoenen_big6 Negerzoenen (op z’n Vlaams: Negerinnentetten) 26 Milky Way/ Daim repen, 1 groot pak Choco Prince koeken, 2 x 6 oranjekoeken en 3 pakken Oreo’s. Alles bij elkaar betaalde ik er 5 euro voor. En met twee puberale vreetschuren hier in huis is deze voorraad niet verkeerd. Nou ja, voorraad, volgens mij is dit alles binnen een week op. De kerel bij wie ik deze massa koolhydraten, vetten en suikers kocht had uiteraard een smile van oor tot oor. “Tot straks” Zei hij…  “Als ze die aardbeien ook maar eten!” knikte hij lonkend naar de twee bakken rood fruit die samen met de aardappels en uien de bloedvaten in mijn pols afknepen. “Die aardbeien zijn voor mij!”glimlachte ik terug terwijl ik met moeite het wisselgeld in m’n portemonnee propte “Maar de scharminkels kunnen wat vet wel lijen”. Om jaloers op te worden eigenlijk. Die knullen vreten mij de oren van het lijf en blijven graatje, terwijl ik er alle moeite voor moet doen.

Ondertussen sjouw ik groenten, fruit, vijf kilo aardappels, een net uien en een dikke  voorraad koek en snoep, wat moest ik nog meer? Ow, de kaas in de aanbieding – ff proeven – njamm. “Doe deze maar en graag 10 grote eieren erbij.”  Nog even langs de kruidenboer voor een pakje Chinese 5 spices en wat zaden en pitten …  Ik verbaas me over de prijs … Bij de toko in Rijswijk betaal ik ruim het dubbele.  Het brood is helaas op, dus sla ik de bakkerskraam over – ik heb toch geen handen meer over om nog meer te tillen. Geen handen over maar wel geld over verbaas ik mezelf. Mag wel want het zijn een paar dure maandjes geweest en de aankomende tijd wordt het niet goedkoper.

Juni is de ‘afsluitmaand’ bij uitstek – elk team of elke ploeg heeft zo zijn uitjes en barbecue’s … en met 2 actieve knullen en een heel sociale vent tikt de boel zo aardig aan. Dan nog een stel verjaardagen waar we graag mét kadootje op komen draven, de ‘eigen risico’ rekening van alle medische toestanden afgelopen tijd, mijn autootje die een beurt wilde en Jurgens banden die zo langzamerhand aan vervanging toe zijn  … en dan mag ik nu alvast rekening houden met de factuur die school straks gaat presenteren…  Ik ben haast blij dat onze oudste niet op ‘schoolreisje’ naar Londen wil… scheelt maar liefst 400 euro! En voor wie denkt dat school in Nederland verder gratis is: NO WAY! Zelfs alle boeken zijn niet eens gratis, je moet altijd nog een ditje en datje aanschaffen en wat dacht je van om en nabij de 400 euro aan schoolgeld voor onze twee pubers (als het niet meer is)?   Dan groeien die kids ook nog eens uit hun kleren en is mijn zomerkleding merendeel nog berekend op zo een 10 kg meer … Anyway – genoeg redenen om flink op ons uitgavenpatroon te letten.   En  op de markt is je gulden een daalder waard…zegt het oude spreekwoord. Dus laat ik het gemakkelijke van de buurtsuper maar even achterwege en zeul ik met tassen over het Naaldwijkse marktplein… Ik mag dan geen geldboompje in de tuin hebben, maar heb me vandaag zo een 25 euro bespaard… Dat was de moeite wel even waard.

Leave a Reply

