Kwaliteit versus kwantiteit

“Mam, je bent gemeen.”
“Ik weet het lieverd, dat is mijn kwaliteit.”

We staan op een camping bij Laxsjön, ergens in Zweden. Voor het eerst in ruim 2 weken hebben we een -soort van- regendag. Vanmorgen lieten we met frisse tegenzin Djupdalen achter ons. Het weer was het er klaarblijkelijk niet mee eens want de warme zonnestralen waarmee ze ons tot nu toe verblijdde veranderde in het jammerlijke gejengel van gemiezer. Ijskoud negeerden we deze meteorologische treurnis en dat hebben we geweten. Het zachte gesnik ging over in dreinend gekrijs en geselde met dikke druppels ons vehicel. Zinloos. Als wij Lindenholsen ons iets in het hoofd halen dan doen we dat ook. Uiteraard nadat we eerst menigmaal, uit eigen beweging,
van gedachten veranderden. Maar als we dan ergens voor gaan, dan werkt tegenstribbelen alleen maar als de overtreffende trap op ons vasthoudend gedrag.

De dreigende wolkenpartij gedroeg zich als een ware peuterpuber naarmate de middag vorderde: dan weer dramatisch donderend gezeur afgewisseld met voorzichtige zonnige glimlachjes door vermoeide tranen heen om te eindigen in flitsend dramaqueengedrag. Voor nu lijkt het erop dat ze compleet gesloopt op de vloer in slaap is gesukkeld. Een paar stapelwolkjes drijven nog dromerig voorbij terwijl de geur van nat gras zich mengt in de nadampende atmosfeer.

Na een relatief korte rit hadden we vanmiddag ons complete kampement in een recordtijd van 20 min opgezet. Tussen de druppels door stoven onze pubers richting het strand om een uur of wat later stinkend naar greppel en gruis weder te keren. Tenminste, zo vertelde manlief mij. Ikzelf had intussen diepgrondig de binnenkant van mijn ogen bestudeerd.

Compleet van de wereld, met ogen vol Klaas-Vaak-zand en met mijn evenwichtsorgaan op standby-stand sukkelde ik richting het keukenblok ergens in het midden van onze sleurhut (maw: naast ons bed). Zoon 1 die net alle hobbit-sporen van zijn lijf had pogen te schrobben in 4 warme minuten liet zich langs me heen op mijn nog warme plekje vallen.

Dacht ik verlost te zijn van het weer denkt een puber me te kunnen tegenspreken… 😳

“Uit mijn bed, schat.”
“Mam, ik wil ff liggen.”
“Jammer voor je, uit mijn bed.”
“Mam, je bent gemeen.”
“Ik weet het lieverd, gemeen is mijn kwaliteit.”
“Nee mam, bij jou is het een kwantiteit.”

Zucht, kreun, steun … “Jurgen!”

(Noot: vakantieblogs zijn altijd (veel) later gepost dan geschreven of beleefd. Wanneer we op vakantie zijn hebben we altijd een trouwe huisoppas, letten onze buren extra goed op en komt broerlief met wolfshond met regelmaat logeren… Desondanks waak ik ervoor potentiële dieven het idee te geven dat er ergens een gemakkelijke buit ligt.)

IMG_4465.JPG

IMG_4467.JPG

Leave a Reply

