Kaneelbroodjes op de bbq!

Bakken vind ik heerlijk. Het ontspant me – doet me even nergens aan denken – en de belofte van een tongstrelend papillen-liefhebbend momentje doet me vooraf al zwijmelen.

Zelfs op vakantie wil ik bakken. Maar wat doe je als je geen echte oven in je caravan hebt?
Tuurlijk! Bakken op de bbq! En het kan perfect!
Het enige wat je nodig hebt is -uiteraard- een bbq en een ‘dutch oven’ oftewel een gietijzeren pan met deksel. Nieuw zijn die krengen hartstikke duur maar vroeger had iedereen ze dus kijk ff bij je overgrootoma in de kast of bezoek de kringloop … (Kringloop de Groene sluis in Lelystad geeft haar winst aan goede doelen dus daar moet je vooral naartoe!)

Annyway, ik had er niet aan gedacht een keukenweegschaal mee te nemen dus moest alles op de gok doen.
De basis voor al mn broodjes was standaard witbrood, dat recept heb ik zo in mn vingers zitten… Dat moest zonder weegschaal wel lukken (Gist, water, meel, suiker en zout: what can go wrong 😅) .

Kaneelbroodjes op de bbq:
Het deeg had ik licht aangepast: de helft van het water verving ik met room en ik voegde een flinke scheut vloeibare boter toe om eea zacht te houden mocht het bakken wat heftig gaan. In het deeg deed ik ook een dikke koffielepel kardemom en kaneel. Na de eerste korte rijs (half uurtje) bestrooide ik mn mini-glazen-aanrechtblad met bloem en drukte het deeg zo plat mogelijk in een rechte lap. (Ik had geen deegrol 😁 en sowiezo: drukken op een glasplaat vond ik eng.) De ongeveer een halve cm dikke lap besmeerde ik met een dikke laag boter (margarine of roomkaas kan ook) en dat bestrooide ik met flink wat kaneel, kardemom en suiker. Oprollen tot een worst. Ongeveer 3cm dikke plakken sneed ik eraf en die gingen met de zijkant naar boven de pan in. Allemaal naast elkaar met nog zoveel ruimte om te rijzen dat ze tegen elkaar aan zouden plakken. In die gietijzeren pot liet ik eea nog ruim een uur rijzen op een zo warm mogelijke plek. (Ik heb de pan zelfs 1x een minuut op het laagste pitje gezet om warmte te genereren want het was op dat moment behoorlijk fris.)

De pan had ik vooraf wel voorzien van een dikke laag bakboter (echt dik!) met daarover flink wat bloem. Reden: wanneer eea een beetje aanbrandt dan wordt die laag zwart en niet het brood zelf. De overschot van die bloem klop je na afkoelen zo van je broodje af. Doordat je de rolletjes naast elkaar in de pan laat rijzen kan je ze na het bakken ook makkelijk van het brood afscheuren.

Hoe bak je eea op de bbq:
Wij hadden een mini bbq van de Lidl mee. Ideaal ding en maar 15€! Heeft zn geld deze zomer echt meer dan opgebracht! Er zat zelfs een hitte bestendige tas bij dus qua reizen van camping naar camping kon het niet beter.

Ik (lees: manlief ❤️️) zorgde ervoor dat de kolen flink brandde en legde er 3 stukken hout bij op. Zodra deze goed fikte haalde ik deze weg, legde het rooster erop. Pan op het rooster en het smeulende hout bovenop het deksel.

Afhankelijk van hoe groot je pan is en hoeveel deeg erin zit moet je vervolgens de baktijd een beetje gokken. Mijn pan heeft een doorsnee van ong 25 cm en ik gebruikte amper een halve kg deeg per keer. Ik checkte elke 10 minuten. Best irri want het hout fikte meestal nog of was gloeiend heet. Een met dikke alu-folie bekleedde koekepan deed dienst als kolenbak. Met 25 à 30 min op de bbq vond ik het meestal wel best, daarna liet ik de broodjes altijd nog een half uur doorgaren / afkoelen in de dichte pan.

Let op: tussen de kolen en het rooster moet voldoende ruimte zijn! Er mag geen vlamvorming meer zijn ónder de pan. Dan verbrandt eea.
Ik zette de luchttoevoer ad zijkant van de bbq altijd dicht zodat de kolen langzaam uit gingen.
Het brandende hout bovenop kan je ook vervangen door hete kolen. Alleen moet je er dan wel op letten dat deze niet te snel uitwaaien of afkoelen.

Anyway… Het klinkt vele malen ingewikkelder dan dat het is 😁 – het was zo een succes dat ik vervolgens elke dag brood mocht bakken van mn heertjes. Op hun verzoek ook knoflookbolletjes, pizzabroodjes, suikerbrood, kaasbrood enz gebakken deze vakantie 😄.

Ondertussen geurt het huis nu naar gebakken brood en banaan… Ik poog iets nieuws te verzinnen: suikerbolletjes gevuld met bananacreamcheese… Ben benieuwd.

Foto: uien-bacon scheurbrood en knoflookbolletjes.

IMG_4606.JPG

IMG_4578.JPG

One thought on “Kaneelbroodjes op de bbq!

  1. Een collega sprak enthousiast over het bakken en braden in de grond.
    I.p.v. jullie bbq te gebruiken vertelde zij wordt in Australië een gat gegraven waar een groot vuur wordt gemaakt.
    In de gloeiende sintels aangevuld met verhitte stenen wordt een gietijzeren pan ingegraven.

    Door de aanwezige hitte wordt het gerecht gaar.

    Dan wel bovengronds of ondergronds gemaakt ik proef graag een brood van jou!

    Smakelijke groet

    Like

Leave a Reply

