Vier niet enkel zijn geboorte… 

 

 De drukste tijd van het jaar… Kerstvakantie. Kids niet lekker rustig naar school maar hyper thuis, kerst(nacht)diensten, familie te logeren, brunch hier, gourmetten daar, familiebezoek sus en weer een bezoekje daar, tussendoor in overvolle supermarkten lekkernijen scoren, vuurwerk bestellen, oud en nieuw vieren… Hoe gezellig het allemaal ook is, ik ben altijd blij wanneer het weer voorbij is en het gewone leven zich weer aandient. 

Ook deze vakantie is en was helemaal volgepland. Propvol. Tijd om relaxed te bijbellezen en journalen is er niet geweest. Toch stond ik in de adventperiode stil bij de ware toedracht van het kerstverhaal. 

Een jonge dame, hooguit een jaar of 15 die onverwacht zwanger wordt. Tenminste, voor haarzelf was het onverwacht, eeuwen ervoor was de komst van dit kind al voorspeld. Gods koninklijke plan was al generaties lang aan het toewerken naar dit moment. 

Een jong meisje stelde haar leven in de waagschaal, toonde de bereidheid om de publieke vernedering van ongehuwd zwanger zijn te dragen. De engel had wel gezegd dat ze niet bang moest zijn maar was ze dat ook daadwerkelijk niet geweest?  

 

 En dan is daar Gods aanwezigheid in de gedaante van een klein en kwetsbaar wezen. God koos ervoor om zijn heerschappij niet van bovenop op ons op te leggen, geen top down strategie. Hij kwam naar ons, vernederde zichzelf om ons te leren wat liefhebben betekent.  

Met de geboorte vandit kind brak een nieuw tijdperk aan. Niet dat Hij welkom ontvangen werd door iedereen… Zijn eerste levensjaren spendeerde hij als vluchteling in het buitenland. Zijn leven zou nooit rozengeur en maneschijn zijn, toch kwam Hij.   

Met kerst vieren we niet ‘Zijn verjaardag’. We versimpelen deze complexe en majestueuze gebeurtenis veel teveel wanneer we zeggen dat het enkel om Jezus’ geboorte gaat. Kerst is een periode waarbij we extra mogen beseffen dat God zijn hand naar ons uitstrekte en ons de kans op een nieuw en beter leven gaf. Hij naderde ons, omdat we zelf alle kansen om tot Hem te komen haden verprutst. We vieren en gedenken de hoogte, diepte en breedte van wat Zijn komst betekende: een nieuw begin; nieuwe kansen, een schone lei, een frisse start…

Met die gedachte kunnen we dankbaar en vol vertrouwen toezien op een gezegend 2016!   

     

4 thoughts on “Vier niet enkel zijn geboorte… 

  1. Wat heb je geweldige stukjes geschreven over Bible journaling.. Ik schrijf al járen ‘gewoon’ in mijn gewone bijbel, maar heb -net als jij- het bible journaling via pinterest ontdekt. Nu ben ik op zoek naar een mooie bijbel met veel witruimte omdat dat het me eigenlijk het meeste ontbrak. Zodat ik er ook echt in kan gaan kleuren/ verven.
    Ik las dat jij twee bijbels hebt gekocht, ook zodat je ze later aan je kids kan meegeven: wat een geweldig idee! Ik denk dat ik er ook maar twee ga aanschaffen, een mooier geschenk kan je je kinderen later niet meegeven denk ik.
    Nou vroeg ik me alleen even af: de foto van de bijbel met ‘de Heer is koning’. Is dat ook de bijschrijf bijbel met die blauwe kaft? Of is dat toch een andere? Ik dacht dat die namelijk witruimte in het midden tussen twee tekstkaders had.
    Ik zou ook graag de bijbel van je foto willen aanschaffen namelijk..
    Super bedankt alvast! En ik hoop dat je heel veel anderen mag inspireren om er ook aan te beginnen! Mij heb je in ieder geval nog enthousiaster gemaakt! Groetjes, Elvire

    Like

    • Dank je wel Elvire!
      Die foto die je bedoelt: dat is idd dezelfde bijbel: bij de dichterlijke boeken is de tekst in het midden bij de anderen is er een middenvlak leeg gelaten.
      Deze bijbel is op dit moment haast niet meer te verkrijgen. Je zal echt moeten zoeken (misschien nog iemand op de bijbeljournaling-facebook pagina ??) aankomende zomer komt er een nieuwe uit maar deze heeft een andere layout. Voordeel van de nieuwe is dat het papier iets steviger is waardoor je tekeningen minder snel doorschijnen/doordrukken.
      Succes met journalen!!

      Like

      • Dankjewel voor je snelle reactie! Wist niet dat hij bijna niet meer te verkrijgen is.. Misschien kan ik dan maar beter wachten tot aankomende zomer als dat een dikker papiertje wordt.. Alleen duurt dat nu ineens wel heel lang omdat ik juist zin heb om nu te beginnen door al die inspiratie natuurlijk.. Nog even goed afwegen 😉
        Nogmaals bedankt en heel veel succes verder met je blog, je schrijft leuk!
        Groetjes, Elvire

        Like

Leave a Reply

