#Woordvrouw 15 – Martha

(Scroll down for English translation)

Altijd bezig met mijn ogen op Jezus! 

Lezen: Lucas 10:38-42, Johannes 12:1-8martha (1)

 “11 kopjes thee, 1 water en voor Johannes een sapje.” Martha snelt naar de keuken, onderweg botst ze bijna tegen 1 van de dienstmeisjes op die met een schaal versnaperingen rondloopt. “Nee, deze zijn voor na de thee, breng eerst de schaal met gekonfijt fruit.” “En ow ja, de prullenbak zit overvol, die moet ook nog ff weg doe je dat zo ook nog?” Snel loopt ze verder. Wat moest ze ook alweer? Owja, 10, nee 11 thee, water en sap. Eenmaal in de keuken ruikt ze een vreemd luchtje “Verhip, het gebraad!” “ Maria! Maria!? Dikkeme, waar blijft die meid? Ik moet ook alles zelf doen.”

Maria komt niet dus terwijl Martha zelf het gebraad uit te oven haalt en zich bijna verbrand aan de hete schaal, herhaalt ze nog even voor zichzelf wat ze ook alweer moest inschenken. Ze ergert zich eraan dat Maria geen fluit uitvoert. Met een dreun zet ze de ketel op het fornuis, pakt ruw de kan met water en vraagt bitsig aan een ander dienstmeisje of ze even wat sinaasappels wil persen voor het sapje van Johannes. …

In de bijbel staan drie korte gedeelten waarin de zussen Martha en Maria beide voorkomen. In het eerste stuk lezen we dat Jezus en de discipelen bij hen komen eten. Martha is als oudste zus druk in de weer om de groep heren met gepaste gastvrijheid te ontvangen. Ze rent zich suf om het vooral iedereen naar de zin te maken. Dienen zit Martha in het bloed maar deze drukte dreigt haar even teveel te worden.

“Jezus, moet dit nou? Zie haar zitten. Zeg tegen haar dat ze me moet helpen, ik ren me suf!”

Maar Jezus doet niet wat ze vraagt, integendeel, Hij wijst haar zelfs terecht. “Laat dat rennen nou. Zet de boel op tafel en laat iedereen zelf wat nemen. Maria neemt tenminste tijd om even met me te praten. Om te luisteren naar wat ik wil vertellen. Zij ziet mij tenminste staan. Dat is waar ik voor kwam.”
Wat we vaak onthouden van dit verhaal is grofweg samen te vatten in het liedje van Elly en Rikkert “Martha, Martha, leg je bezem neer, al dat werken; luister naar de Heer!”. We maria2moeten dan leren dat al dat werken niet moet, of zelfs niet juist is… Je zal qua type maar een doener zijn! Dan voel je je door dit verhaal behoorlijk negatief aangesproken. Maar net zoals wij onze goede en minder goede momenten hebben heeft Martha dat ook. Het ene moment overdreef ze in de drukdoenerij en moest ze leren dat ze haar manier van doen niet kon opdringen aan een ander. Maar op een ander moment zie je dat de balans er is en dat Jezus haar inzet juist waardeert. Want doeners zijn nu eenmaal broodnodig! We kunnen niet zonder de mensen die van aanpakken weten! In Johannes 11, wanneer haar broer net is overleden, laat ze zien hoezeer ze in Hem gelooft en in vol vertrouwen op hem afrent. En in Johannes 12 is ze wederom aan het werk. Weer lezen we dat ze aan het bedienen is. En daar lijkt het alsof Jezus’ boodschap in haar hart is gedaald want Jezus wijst haar niet terecht.

Het gaat er niet om of je veel doet of juist niet. Je veelvuldig inzetten is niet per definitie fout of goed. Martha was duidelijk een doener en dat was ok! Waar het om draaide was: ziet ze Jezus?

Nadenken:

  • In welke mate heb jij Jezus voor ogen in dat wat je doet?
  • Wees even stil,  doe je ogen dicht en stel je voor dat je Hem ziet staan. Wat wil je horen? Wat wil je zeggen? Vertel het Hem!

Creatief:

Martha collageZoals je ziet heb ik mijn Martha geïnspireerd op het Melkmeisje van Vermeer. Ik kon hem helaas niet om toestemming vragen 😉 Ik heb haar wel even ‘omgedraaid’ zodat de bladspiegel wat beter uitkwam. Ik heb eerst de tekening gemaakt, die overgezet in mijn bijbel met grafietpapier en ingekleurd met pastelpotlood. Maar met gewone potloden kan dat uiteraard ook. Voor wie graag gebruikt maakt van mijn tekening is er een gratis sjabloon.  De andere tekening maakte ik met behulp van een overtreksjablonen van DesireeDankt, hier zie je Martha voor het lege graf van haar broer Lazarus… Uiteraard staat het je vrij een geheel eigen uitwerking te verzinnen. Ik hoop veel van jullie creativiteit te horen en te zien!

 

Serve with your focus on Jesus!

Read: Luke 10:38-42, John 12:1-8

“11 cupMartha2s of tea, 1 water and a juice for John.” Martha hurries to the kitchen,  almost bumping into one of the maids who walks with a serving dish full of refreshments. “No, these are served after the tea, bring the confectionery fruit first. And oh well, now you’re here, the trash can is  overloaded, can you handle that one after this?” Martha quickly returns to … what did she have to do? O yeah, 10, no 11 teas, a water and a juice. But as soon as she enters the kitchen, she smells a strange odor   “Oh no, the roast! Mary! Mary!? Darn girl, where do you stay? Do I have to do everything myself?!”

But Mary doesn’t show up. So Martha, trying to do everything herself in a minimal amount of time and as perfect as can be, almost gets herself burned on the hot roast while she repeats for herself what everyone wants to drink. She’s really annoyed that Maria acts this bone-lazy this afternoon. With a bang, she puts the boiler on the stove, grabs the can with water, slams the cabinets and  surly tells one of the servants to squeeze some oranges for the juice of John. …

There are three short sections in the Bible in which the sisters Martha and Mary both appear. In the first part we read that Jesus and the disciples are their guests; Martha as the eldest sister is busy as a bee to serve them in the appropriate hospital way.  She is working her socks of, but it threatens to be overwhelming. Serving others runs in Martha’s blood, but this kind of pressure is just too much.

“Jesus, have you seen what she’s been doing? Nothing! Look at her. Tell her to help me like a good sister’s supposed to do!” 

But Jesus does not do what she asks, on the contrary, He even kindly rebukes; “Let Mary sit with me.  Just put everything on the table and make it a self-service-afternoon. Mary is taking time to talk and listen to me. That’s what I came for; to spend time together! Stop annoying yourself.”

This story is often remembered in a very one-sided way; Martha needs to put down her broom, stop working and has to become like Mary.  But that’s not what the story is teaching us. What if you’re the kind of type that just likes to be busy? What if you are a doer like Martha? What if the serving is in your blood? Are you wrong by just being like that?

As we all have our good and lesser good moments, Martha is having a lesser moment. She exaggerated her qualities so her talent became a pitfall. And she fell.

We need doers! What would we do without all those men and women that know how to handle things and handle them swiftly?  Being a doer IS NOT WRONG! When we read John 11 we can look at these women again, but from a different perspective. After Lazarus died, Martha runs to Jesus. She knows that in the difficult time they’re at, Jesus is the answer. In chapter 12 she is working again. But this time Jesus feels no need to tell her to sit down and listen …

It’s not about doing a lot. It’s not about being busy. It’s about spending time with Him. It’s about serving Him with a focus of love instead of ‘getting things done as soon as possible or as perfect as can be.’ It’s about your focus. Serve with your focus on Jesus!

Contemplate:

  • Are you a doer? When you are busy, how can you focus on serving Him?
  • Be still for a moment. Close your eyes. Picture Jesus standing in front of you. What would you like to hear? What would you like to say? Tell Him!

Creative:

As you see my ‘Martha’ is inspired by ‘The milkmaid’ (painting from Vermeer) I made the drawing before I traced it into my bible with graphitpaper.  I use pastelpencils from Bruynzeeldesign to color.  If you would like to use the same drawing; here for free!  The other drawing is Martha in front of Lazarus grave, made by @Desireedankt. She offered several drawings tot trace or color for free!  Thanks Desiree!

Bijbel journaling groep. 
instagram. 
Social media: 
#bijbeljournalinggroep 
#Woordvrouw 
#31daysofbiblicalwomen. 
Een stap voor stap tutorial qua inkleuren vind je hier. 
Morgen kan je dag 16 van de woordvrouw challenge vinden 
op de site van Lucinde.

 

 

 

2 thoughts on “#Woordvrouw 15 – Martha

  1. Beste SaraDankjewel voor de mooie challenge tot nu toe. Heb niet alles gevolgd omdat we net terug zijn van vakantie. Maar ik wil even laten weten dat je woorden me vaak raken. Er komt qua uitwerking niet zoveel uit m’n handen omdat ik gewoon een beetje leeg ben op t ogenblik. Even opperdepop….maar ik lees wel steeds de mail als hij binnenkomt deze dagen. Thanks!Lieve groet, Petra de Looff

    Verzonden vanaf mijn Samsung-apparaat

    Like

    • Hey Petra
      Dank je voor je compliment. Dat bemoedigt me! 😘
      ‘Op zijn’ betekent dat iets je nodig moet vullen en dat je de stop moet zoeken van datgene wat je draineert. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit niet makkelijk is en ik weet dat het vaak onnodig met schuldgevoel gepaard gaat.
      Laat je vullen! Je hoeft niets. Ook qua challenge: niks moet! Als het af en toe lezen je genoeg is: prima! En de blogs blijven online staan dus je hebt alle tijd om het (veel) later nog een x rustig door te nemen, mocht je dat dan nog willen.
      Ik bid je in ieder geval Gods rust en vullende zegen van herstel toe. Sterkte! 😘

      Like

Leave a Reply

