#CIMART 3 – Blijf in mij / Abide in me

Lucinde(Scroll down for English translation)

Week 3 wijnstok-1Ik ben de wijnstok, jullie zijn de ranken. Mijn Vader is de wijnbouwer; Hij is degene die snoeit. Maar wie in mij blijft zal veel vrucht dragen. Blijf dus in mij en dan blijf ik in jullie en Gods grootheid zal dan zichtbaar worden.  Het gaat erom dat je in mijn liefde blijft, dat doe je door je aan mijn geboden te houden. Heb elkaar lief zoals ik jullie heb liefgehad en dan zal jullie vreugde volkomen zijn  … (parafrase op Johannes 15:1- 17)

Jezus’ woorden lijken soms raadsels. Hoe moet deze vergelijking overgekomen zijn bij de toehoorders? Wat voor gevoel zouden zij gehad hebben bij woorden als wijnstok en ranken? Dat de mensen toen, daar waarschijnlijk een beter beeld zouden hebben gehad bij wat Jezus hiermee bedoelde is vrij logisch. Onze wijn komt meestal uit een fles of een pak die we bij de supermarkt hebben opgehaald. De ambacht van het druiven kweken en wijn persen is niet meer algemeen bekend.

Nu zou je kunnen googlen op waar je op moet letten bij het kweken van wijndruiven. Je leest dan over het belang van het opbinden van de ranken, het in de wind houden om schimmels te voorkomen, over de nodige voedingsstoffen, het snoeien, krenten enz enz. En dan kan je nadenken over hoe je dit allemaal geestelijk kan opvatten. Erg interessant.

Maar vandaag wil ik inzoomen op het doel en hoe je dat doel bereikt. Waarom zegt Jezus dit? Jezus zegt het zelf al in vers 8 en 11; Hij wil dat we Gods Grootheid zullen zien en Zijn vreugde ervaren. Hij zegt dus eigenlijk dat hij ons opperst gelukkig wil zien.  En hij vertelt er gelijk bij hoe we dat geluk kunnen ervaren; door in hem te blijven.

In het Grieks wordt hier het woordje μένω (ménoo) voor gebruikt. Ook wel te vertalen met vertoeven / verblijven, verduren / doorstaan en verweven met/ blijven bij. Dit woordje heeft 3 aspecten in zich.

  1. Verblijf bij Mij!

Verblijven of vertoeven zegt iets over waar je staat; heel dicht bij Hem. Je vertoeft in Zijn aanwezigheid. Je houdt je aan Hem vast, verwijdert je niet van Hem.

  1. Verduur met Mij!

Ménoo heeft ook een aspect van tijd in zich. Het verblijven is geen momentopname maar iets wat duurt. Verduurt. Het bij elkaar zijn continueert. Het zegt iets over je levenswijze, over volhouden.

  1. Verweef met Mij!

Het beeld van de wijnstok en de ranken en de oproep van blijf in mij is tegelijk een uitnodiging om samen één te zijn. Jezus wil dat je je met Hem verweeft.

Deze prachtige verzen onthullen Jezus grootste wens; dat je zo verknocht bent aan elkaar dat je met Hem Gods grootheid zal kunnen aanschouwen en van daaruit diepe innerlijke tevredenheid en vreugde zult ervaren.  Zijn geboden houden is iets wat daaruit voortvloeit zowel als iets wat dit in stand houdt.

Week 3 wijnstok-2Jouw identiteit in Christus: je bent altijd heel dicht bij Hem, wat er ook gebeurd; je doorstaat alles met Hem en nooit alleen, je bent met Hem verweven; Hij is in jou, samen ben je één.

Actie: Vertel God in welke mate je je met Hem verweven voelt. Wat ervaar je hierin? Wat wens je nog meer? Hoe kan je nog dichter bij Hem blijven? (Zijn er misschien geboden die je nog een tikje beter kan leren onderhouden?)

Bible journaling / handlettering: Qua handlettering heb ik een combi willen maken van de Engelse tekst en het Griekse woord ménoo. (ik upload de foto hiervan elders deze week op instagram en de facebookgroep)  Qua journaling: In mijn interleaved bijbel wilde ik een combi maken van lettering en het simpel uittekenen met een fineliner. Voor wie het fijn vind is er een gratis printable; je kan deze inkleuren en knippen / plakken of overnemen in je bijbel met grafietpapier.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar jullie creaties. Tag ze met #christinmeart of #cimart op social media, dan vinden we elkaar en kunnen we elkaar met onze creaties inspireren en bemoedigen! Lucinde deelt ook regelmatig haar gedachten en uitwerkingen over deze challenge.

Week 3 wijnstok-3

 

I am the vine, you are the branches. God, my father, is the vine-dresser. He does the pruning. Abide in me and you will bear lots of fruit! Abide in me because the Father wants you to see His glory and find the ultimate love and joy! Abide in me by keeping my commandments and I command you to love one other the way I love you.  (paraphrase of John 15:1-14)

Jesus often talks in riddles. What did his listeners hear when he spoke these words, talking about branches and vine and the vine-dresser. What kind of feelings did it evoke to the people there and then? They must have had a better idea of how to interpret this metaphor. We buy our wine bottled and labeled in stores. The image of grapevines hardly come to mind when we sip our glasses.

Now, you could google about the trade of winery, trying to find out what soil a vine needs, why and how to prune or how much wind the branches need to prevent fungi. … after that you could contemplate on how to translate it in a spiritual way. It would be interesting by far! 

But today I just want to focus on the reason why Jesus is talking about this. What is His goal and how do we reach his goal for us? Well, Jesus says so himself; He wants us to see Gods Glory so we can experience ultimate love and joy! And we can experience that by abiding in Him.

The Greek word for ‘abide’ is μένω  (ménoo). You could translate it with remain, live, stay or keep close. But this tiny word contains so much more than the eye can see.

  1. Keep close to Me! This verb shows us a reference of place. He holds you! He keeps you close to Him and wants you to stay with Him! He is near!
  2. Keep close to Me! In reference to time this word teaches us we are never alone. He is with us in times of trouble. And He will continue to be. And He invites you to stay with Him, not for a moment but for a long long time. Endure with Him!
  3. Keep close to Me! In reference to state or condition, Jesus wants us to know we are one. He doesn’t want you to become another, nor does he want you to behave in a way that doesn’t accord the way God created you. But He does want you to be one! One with and in and through Him!

This beautiful word and these verses reveal Jesus’ greatest wish; He wants a deeply connection with you so you can see Gods Glory and experience His great love and ultimate joy! Keeping his commandments is the way to abide in Him as well as an instant result of experiencing His love.

Your identity in Christ: You are never alone, He’s always near, He is deeply devoted to you, He abides in you; together you are one!

Act: Tell Jesus how you experience your connection with Him. Do you want more? How? Why? How can you deepen your connection with Him? (Are there any commandments you can grow at?)

Lettering / bible journaling: I wanted to letter the Greek word as well as the English. In a few days I wil upload the picture to my Instagram and to the Dutch facebook journaling group.   I wanted to journal these words and the image of a vine into my ESV interleaved bible (I’m so in love with this journaling bible, love the space and the look). I love to use color but often I really like the power of just using a fine liner … For those who would like it: I made a a free printable. You can color or trace it; feel free!

I would love to see your creations. Please use the hashtags #Christinmeart and #cimart so we can inspire and encourage each other. Please visit the blog of Lucinde: she will post her thoughts on these verses too and is an awesome (journaling) artist 

One thought on “#CIMART 3 – Blijf in mij / Abide in me

  1. Pingback: #Cimart Challenge | Sara Lindenhols

Leave a Reply

